Postřehy mladého chemika – praktika z 9. r. o jednom povinně volitelném předmětu
Paní učitelka mě požádala, abych něco napsala o práci našeho 12-členného týmu deváťáků při hodinách povinně – volitelného předmětu Chemické praktikum a seznámila tak třeba budoucí adepty s tímto prakticky zaměřeným předmětem. Tak jo, jdeme na to…
Na začátku každé „dvojhodinovky“ máme žákovské zahřívací kolo při prezentacích, které si postupně připravujeme my žáci na zadané téma na interaktivní tabuli. Já jsem např. povídala o uhlíku a jeho modifikacích. Pak s námi paní učitelka projde laboratorní práci, kterou budeme dělat v laboratoři. Většinou při tom doplňujeme části protokolu chemickými vzorečky, rovnicemi a počítáme potřebné veličiny. Naše práce v laboratoři je velmi rozmanitá – někdy měříme teplotu varu, krystalizujeme, extrahujeme třeba barvy z rostlin, rozpouštíme, srážíme, neutralizujeme či oddělujeme směsi látek. V „laborce“ nosíme ochranné pláště, často i brýle a i náš dlouhovlasý spolužák Seboš ví, že dlouhé vlasy musí být kvůli bezpečnosti práce bez pardonu staženy gumičkou do culíku. Spolupracujeme ve dvojicích, které jsme si vylosovali na začátku roku. Já pracuji s Markem Ivančem, a protože je často splašený, tak na našem stanovišti někdy vzniknou nečekaná alchymistická překvapení plná dýmu a prapodivně vyhlížejících směsí.
Na začátku prosince jsme si připravili pro žáky 6. ročníku efektní chemickou show. Předváděli jsme pokusy jako „duch v baňce“, „faraonovi hadi“, „sloní pasta“, „amoniaková fontána“, „pivo nebo coca-cola“, „tajné písmo“, „přeměna vody ve víno“ nebo jsme „sráželi“ barvy na státní vlajku nejrychlejšího běžce naší planety (Jestlipak víte, kdo to je?). Fotky z této show můžete vidět zde.
A těsně před Vánocemi jsme za odměnu absolvovali exkurzi na SPŠChemickou v Brně, kde jsme si prohlédli školu, měřili pH metrem kyselost vína nebo coca coly, žasli jsme nad interaktivními modely jaderné elektrárny, pivovaru nebo úsporného rodinného domu a zhlédli další efektní pokusy, připravené studenty školy. Mně se nejvíce líbil pokus „ Brumbál v plamenech“s hořlavým zemním plynem.
A co říct na závěr? Do chemického praktika chodíme asi všichni rádi a doufáme, že ho paní učitelka po „některých“ zkušenostech s námi nezruší 🙂
Eliška Havlíčková, IX.A